نمای شیشه ای

نمای شیشه ای دارای پوشش حداکثری از متریال شیشه می باشد به طور کلی وقتی حداقل 60 درصد از نمای ساختمان از شیشه تشکیل شده باشد را نمای شیشه ای می گویند. نمای شیشه ای جزو نماهای مدرن در صنعت ساختمان به شمار می روند که طراحی و اجرای آن از مجموعه ی شیشه ، پروفیل و یراق آلات تشکیل می شود.طراحی نمای شیشه ای ساختمان باید به گونه ای باشد که از ورود آب و هوا به داخل جلوگیری کند و همچنین بار اضافی همچون برف و طوفان به سازه ی اصلی منتقل نشود.

نمای شیشه ای ساختمان در واقع یک دیوار شیشه ای می باشد که فضای داخلی را از فضای خارجی جدا کرده است و یکی از محبوب ترین نماها در سراسر دنیا می باشد چرا که شیشه در عین شفافیت می تواند نور را به خوبی منعکس کند و بدین ترتیب زیبایی نما را دوچندان می کند به همین دلیل اغلب در پروژه های بزرگ و لوکس از نماهای شیشه ای استفاده می کنند.

نمای شیشه ای می تواند عایق خوبی در برابر آلودگی های صوتی باشد البته نوع شیشه  و نحوه ی اجرا در این امر بسیار مهم می باشد ولی به طور کلی شیشه عایقی در برابر صداهای بیرونی می باشد ، از نماهای شیشه ای می توان در انواع ساختمان های مسکونی ، اداری ، تجاری و .. استفاده کرد اما ساختمان های بزرگ اداری و تجاری نسبت به ساختمان های مسکونی پتانسیل بیشتری برای اجرای نمای شیشه ای دارند که در ادامه به علت آن بیشتر می پردازیم. 

نمای شیشه ای

نمای شیشه ای چیست؟

اگر بخش قابل توجهی از نمای یک ساختمان از شیشه تشکیل شده باشد به آن نمای شیشه ای می گویند. نمای شیشه ای ساختمان به صورتی است که حالت پیوسته و یکپارچه دارد به همین دلیل باعث جذابیت در این نوع نما شده است ، استفاده از این نوع نما باعث شده تا افراد در طول روز از حداکثر نور طبیعی استفاده کنند.

شیشه هایی که در نمای شیشه ای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد در ابعاد و رنگ های مختلفی وجود دارد ، نمای شیشه ای مدرن نسبت به سایر نماهایی که با مصالح ساختمانی طراحی می شوند با توجه به مزایای که دارند قیمت بالاتری دارند ولی این نوع نما اضافات کمتری دارد واین یکی از مزایای نمای شیشه ای می باشد.

بیشترین کاربرد نماهای شیشه ای در ساختمان های تجاری و اداری می باشد و اگر در ساختمان های مسکونی استفاده شود همراه با سنگ یا ترموود می باشد تا محیط ساختمان پوشیده تر باشد . نماهای شیشه ای مدرن علاوه بر جلوه ی بصری ،عایق خوبی در برابر صوت می باشند ، داخل ساختمان در طول روز روشن می باشد و از ورود اشعه ی ماورابنفش جلوگیری می کند.

قیمت نمای شیشه ای ساختمان

انواع نمای شیشه ای ساختمان

نوع نمای شیشه ای ساختمان را بودجه ی کارفرما و طرح ارائه شده توسط طراح مشخص می کند . اکثر نماهای شیشه ای که در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد به سه دسته تقسیم بندی می شوند

نمای شیشه ای کرتین وال (curtain wall)

نمای شیشه ای اسپایدر

نمای شیشه ای فریم لس

هریک از این نوع نماها را می توان با توجه به شرایط پروژه و میزان بودجه ی کافرما طراحی و اجرا کرد.در ادامه به بررسی جزئیات هریک از این نماهای شیشه ای می پردازیم.

نمای شیشه ای اسپایدر

نمای شیشه ای کرتین وال (curtain wall)

نمای شیشه ای کرتین وال که برخی افراد آن را با نام نمای شیشه ای لامل می شناسند جزو نماهای شیشه ای مدرن به شمار می رود و از مصالح سبک مثل شیشه و آلومینیوم در ساخت آن استفاده شده است ، پروفیل های آلومینیومی به عنوان استراکچر برای متریال شیشه قرار داده می شود. در طراحی و ساخت این نما از پروفیل های آلومینیومی عمودی به نام مولیون و پروفیل های آلومینیومی افقی به نام ترنزوم تشکیل شده است که برای هوابندی و آب بندی آن نیز از لاستیک استفاده می شود.

در این سیستم پروفیل های عمودی توسط براکت های مخصوص به استراکچر ساختمان متصل می شود ، سپس پروفیل های افقی توسط لقمه های مخصوص بر روی  پروفیل های عمودی نصب می شود بعد از انجام مراحل فوق نوبت نصب شیشه ها و لاستیک بین آنها جهت عایق بندی می رسد. در سیستم کرتین وال می توان از انواع شیشه های دو یا سه جداره ، شیشه های رنگی ، شیشه سکوریت ، لمینت ، سند بلاست و مات استفاده کرد. شیشه های مورد استفاده در این نما با توجه به نوع سازه معمولا ضخامتی بین 18 تا 40 میلی متر دارند همچنین در طراحی این نما امکان نصب بازشو مخفی،بازشو لولایی به داخل و باز شوی دو طرفه  وجود دارد.

نمای کرتین وال در واقع به شکلی است که به عنوان یک سازه ی جدا از ساختمان در نظر گرفته می شود بدین ترتیب در صورت نصب صحیح ، بار حاصل از وزن شیشه ها و انرژی حاصل از بارندگی و طوفان به ساختمان وارد نمی شود بلکه به نمای ساختمان وارد می شود ، یکی از موارد پرکاربرد این نما در نمای شیشه ای ویلا می باشد.نمای شیشه ای کرتین وال به علت استفاده از متریال آلومینیوم مقاومت بالایی در برابر زلزله و خطرات اینچنینی دارد .

طراحی نمای کرتین وال به دسته تقسیم بندی می شود

نمای کرتین وال فیس کپ یا قاب دار : در این روش قاب دور شیشه نمایان است وشیشه ها به صورت تایل های جدا از هم دیده می شود

نمای کرتین وال بدون قاب ( فریم لس ) : در این روش شیشه ها با فاصله ی کم وبدون هیچ عنصر اضافی و فقط توسط چسب های سیلیکونی اب بندی می شوند ، این شیشه ها به صورت پیوسته دیده می شوند

نمای کرتین وال یونیتایز : در این روش پنل های شیشه ای به صورت پیش ساخته می باشند و در نما به صورت پازل قرار می گیرند و قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر دارد به همین دلیل کمتر مورد استقبال قرا می گیرند. البه سرعت ساخت در این نوع نما بسیار بالا می باشد و در ساختمان های بلند مرتبه که سرعت از اهمیت بالایی برخوردار است توجیه اقتصادی دارد.

قیمت نمای شیشه ای کرتین وال به ارتفاع کار ، متراژ اجرا، ضخامت شیشه  و رنگ شیشه بستگی دارد 

نمای شیشه ای ساختمان

نمای شیشه ای اسپایدر

نمای شیشه ای اسپایدر تیز نمونه ای دیگر از انواع نماهای شیشه ای می باشد ، نمای اسپایدر در ساختمان هایی با مقیاس بزرگ کاربرد دارد و شیشه ها در این نوع نما پیوستگی زیادی دارند ، ایمنی در نمای اسپایدر بسیار بالا می باشد همچنین در طراحی نماهای اسپایدری از فلزات و فریم کمتری استفاده شده است. در نمای شیشه ای اسپایدر با استفاده از یراق آلات مخصوص شیشه ها در جهات مختلف نگه داری می شوند و بدین ترتیب بار اضافه مهار می شود.

در نماهای اسپایدری معمولا از شیشه لمینت با ضخامت 6 میلی متر با لایه ی میانی به ضحامت 1.52 میل تشکیل شده است ، این نما در فروشگاه ها و مراکز تجاری کاربری بیشتری دارد چرا که دید وسیعی به کاربر می دهد. در ساخت نمای اسپایدری هیچ فریمی استفاده نمی شود بلکه برای نصب شیشه ها از اتصالاتی مانند چنگک استفاده می شود ، قطعات عنکبوتی شکل از جنس استنل استیل می باشد در این سیستم برخلاف نمای کرتین وال هیچ گونه سازه عمودی و افقی دیده نمی شود ، برخلاف وزن کم قطعات اسپایدری وزن بالایی را تحمل می کنند به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر زلزله و باد و طوفان دارند. این نوع نما نیز با توجه به نوع اتصالات به چند دسته تقسیم بندی می شود

نمای اسپایدری لوله ای : در این روش از سازه های لوله ای شکل به عنوان نگهدارنده و استراکچر استفاده می شود ، جنس این لوله ها از فولاد و استیل می باشد و قطر آن ها به عوما مختلفی بستگی دارد.

نمای اسپایدری فین گلس : در این روش به جای لوله از ستون های شیشه ای استفاده می شود که جهت کم کردن نیروی باد و ارتعاش مورد استفاده قرار می گیرد، بدین ترتیب دید بهتری برای کاربر ایجاد می شود و مانعی در دید رس نخواهد بود

نمای اسپایدری کابلی ( خرپا) : در این روش کابل های افقی و عمودی طوری در کنار هم قرار می گیرند که حالت یک شبکه را ایجاد می کنند ولی طوری در کنار هم قرار می گیرند که مانعی برای دید نمی باشند ، از این مدل نمای شاسپایدر می توان هم در نماهای تخت و هم در نماهای منحنی استفاده کرد.

نمای اسپیس فریم : این روش بیشتر در نماهای قوسی و کروی و سقف های شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

نماهای شیشه ای مدرن

نمای شیشه ای فریم لس

نمای شیشه ای فریم لس طوری طراحی می شود که انگار از هیچ گونه فریمی در ساخت آن استفاده نشده است اما اینگونه نیست در ساخت نمای فریم لس نیز از قاب استفاده می شود ، بلکه شیشه ها درون قاب های آلومینیومی قرار داده می شوند.در اجرای نماهای فریم لس قاب های آلومینیومی که نگهدارنده ی شیشه ها هستند ،  درون پروفیل های فولادی که در سایزهای متفاوتی ساخته می شوند قرار داده می شوند سپس توسط لاستیک های مخصوص هوابندی و آب بندی می شوند وشیشه ها درون قاب های آلومینیومی توسط لقمه های مخصوص نصب می شوند بدین ترتیب از بیرون تنها شیشه دیده می شود و خبری از شبکه های آلومینیومی نمی باشد.

برای نماهای فریم لس از چسب های سیلیکونی استفاده می شود و نمی توان از چسب های پلی سولفاید استفاده کرد چرا که این چسب ها به مرور زمان در اثر تابش نور خورشید به مرور زمان از بین رفته و پودر می شوند. جهت درزگیری این نوع نما نیز از چسب های پلی اورتان بی رنگ ، سفید و مشکی که در برابر آب و نور خورشید مقاوم هستند استفاده می شود. این روش نصب برای نمای شیشه ای علاوه بر زیبایی که دارد نصب راحت تری دارد به همین دلیل رواج بیشتری پیدا کرده است . نمای فریم لس یکی از زیرشاخه های نمای کرتین وال می باشد 

انواع نمای شیشه ای ساختمان

ویژگی های نمای فریم لس شیشه ای

  • نصب آسانی دارد
  • شیشه ها به طور پیوسته کنار م قرار دارند
  • عایق خوبی در برابر صوت و حرارت می باشند
  • سازه ی نما از سازه ساختمان جدا بوده و بار حاصل از وزن شیشه به ساختمان وارد نمی شود
  • شیشه ها به راحتی تعویض می شوند
  • در برابر ارتعاشان بسیار مقاوم هستند
  • امکان استفاده از انواع شیشه های رنگی ، سکوریت و لمینت در این نما وجود دارد
  • سرعت اجرای نصب
  • استفاده از نور طبیعی
نمای اسپایدر فین گلس

هزینه اجرای نمای شیشه ای

قسمتی از ساختمان که توجه زیادی را به خود جلب می نماید را نمای ساختمان می گویند ، به همین دلیل اجرای یک نمای پرکار در عین زیبایی ممکن است بار زیادی را به سازه ی اصلی ساختمان وارد کند به همین دلیل جهت کنترل این بار از نماهای خشک برای این کار استفاده می شود.

در نماهای خشک به جای استفاده از ملات از اتصالات و یراق آلات استفاده می کنند ، این روش هم سریع تر انجام می شود وهم ایمنی بیشاری دارد ، یکی از نماهای خشک ، نمای شیشه ای می باشد که بسیار زیبا و مدرن می باشد. هزینه ی اجرای نمای شیشه ای نسبت به نماهای دیگر بالاتر می باشد اما ارزشی که این نما به ساختمان می دهد باعث جبران هزینه ها می شود. 

نحوه ی اجرای نمای شیشه ای ، نوع شیشه ، ضخامت شیشه ، رنگ شیشه ، نوع پروفیل همگی تاثیر مستقیم در اجرای نما دارد. اینکه ساختمان دارای چه ارتفاعی باشد و متراژ کار چه میزانی باشد همگی بر قیمت نهایی موثر است.

اجرای نمای شیشه ای

مزایای استفاده از نمای شیشه ای

  • سهولت در نگهداری و نظافت
  • ماندگاری بالا
  • سرعت در اجرای نصب
  • نور طبیعی در طول روز وارد ساختمان می شود
  • ظرافت و زیبایی ایجاد شده در نمای ساختمان
  • کم کردن بار مرده بر روی ساختمان
  • عایق خوب در برابر صوت و حرارت
  • جلوگیری از ورود اشعه های مضر به داخل ساختمان
  • ایجاد یک نمای پیوسته در هنگام دید کاربر
مزایای نمای شیشه ای

انواع شیشه ی مورد استفاده در نمای ساختمان

امروزه متریال شیشه به عنوان یک متریال جدید وارد صنعت ساختمان شده است ، اوایل کاربران هنگام استفاده از شیشه ، ترس از شکستن آن را داشتند ولی با گذشت زمان و پی بردن به میزان مقاومت شیشه ها از این متریال در طراحی داخلی به عنوان نرده شیشه ای ، دیوارپوش شیشه ای ، پارتیشن شیشه ای  و در طراحی خارجی به عنوان نماهای خارجی استفاده کردند.البته شیشه ها باید حتما از نوعی استفاده گردد که مقاومت کافی در برابر تغییرات دمایی و ضربه و فشار داشته باشد.

از انواع شیشه هایی که می توان در نماها استفاده کرد 

  • شیشه سکوریت
  • شیشه لمینت
  • شیشه سکوریت رنگی
  • شیشه های دوجداره
  • شیشه عایق سه جداره
  • شیشه رفلکس
  • شیشه مات
  • شیشه طرحدار
نمای شیشه ای کرتین وال

نمای شیشه ای ویلا

نمای شیشه ای برای ویلا یک انتخاب عالی می باشد چرا که امکان ورود نور طبیعی به داخل ساختمان را فراهم می کند ، استفاده از شیشه برای نماها در وسعت زیاد نیاز به بررسی شرایط جغرافیایی ، شرایط اقلیمی و ارتفاع ساختمان دارد ، اگر هریک از این شرایط مناسب نباشد استفاده از نماهایی با متریال شیشه می تواند مشکل ساز شود و مجبور به تخریب آن شوید

نمای شیشه ای فریم لس

کلام آخر

وقتی که بیشترین نمای یک ساختمان از شیشه پوشیده شده باشد را نمای شیشه ای می گویند که اغلب در ساختمن هایی با کاربری تجاری و اداری مورد استفاده قرار می گیرند .این نما جزو نماهای خشک می باشد که از طریق اتصالات و یراق آلات نصب می شوند، و در کنار زیبایی وایمنی بالا هزینه ای بالایی دارند .

از مزایای این نما می توان به عایق پذیری بالا ، ورود نور حداکثری به داخل،  سرعت بالا در نصب ، ماندگاری و ایمنی زیاد اشاره کرد.

برای نماهایی که از شیشه تشکیل شده اند می توان از انواع شیشه های مات ، رنگی ، سکوریت ، لمینت و طرحدار استفاده کرد ، شیشه ها به کار رفته باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند 

معمولا ضخامت شیشه هایی که برای این کار استفاده می شود بین 18 تا 40 میلی متر می باشد

نمای شیشه ای ساختمان

سوالات متداول

نمای شیشه ای برای چه ساختمان هایی مناسب است؟

بیشتر برای ساختمان های اداری و تجاری  از این نوع نما استفاده می شود ، البته در ساختمانه ای مسکونی نیز به صورت تلفیقی با ترموود و سنگ نیز می توان از نماهای شیشه ای استفاده کرد. جدیدا از در طراحی نمای ویلا نیز از شیشه بهره می برند.

هزینه ی نمای شیشه ای چقدر است؟

به طور کلی هزینه ی نمای شیشه ای بالا می باشد و تعیین قیمت برای این نما به آیتم های متعددی وابسته می باشد از جمله  ارتفاع ساختمان،نوع نمای شیشه ای ، نوع شیشه و پروفیل های مورد استفاده می باشد

نماهای شیشه ای در برابر بلایای طبیعی ایمنی کافی را دارند؟

برای این نماها از شیشه های مقاومی همچون لمینت با ضخامت های بالا استفاده می شود، به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر زلزله و طوفان دارند

آیا می توان برای نمای آپارتمان های مسکونی از شیشه استفاده کرد؟

نماهایی با متریال شیشه اغلب کاربری در ساختمان های تجاری و اداری دارد و برای ساختمان های مسکونی به صورت ترکیبی با چوب و سنگ کار می شود

سایر محصولات شیشه ای

هندریل روکار اکسپوز

نرده شیشه ای

پارتیشن شیشه ای داخلی

پارتیشن شیشه ای

پروفیل سقف شیشه ای

سقف شیشه ای

قیمت کفپوش شیشه ای

کف شیشه ای

نصب دیوارپوش شیشه ای

دیوارپوش شیشه ای

کابین دوش شیشه ای|حمام مستر

حمام شیشه ای

درب اتوماتیک چرخشی

درب شیشه ای

شیشه سکوریت ریلی|شیشه بالکن دوجداره

بالکن شیشه ای

[elfsight_whatsapp_chat id="9"]
تماس مستقیم